Kroppen efter graviditet och förlossning

Viktigt ämne!

En graviditet förändrar kroppen på många vis. Hormoner gör att hela kroppen blir mjukare, magmusklerna delar sig och vid förlossningen så vidgar bäckenet sig så pass att en hel liten människa kan komma ut. Förstår ni hur fantastiskt det är att kvinnokroppen fixar detta?

Första dagarna efteråt är kroppen mör. Jag hade träningsvärk och svårt att andas när jag stod upp. Jag hade en liten ny människa vid mitt bröt dygnet runt och sov bara någon enstaka timme per dygn. I 3 månader så ammade jag ungefär varannan timme. Att hinna äta något vettigt var nästan omöjligt. När Tony var hemma kunde han göra smörgåsar åt mig som jag kunde äta medan jag ammade, men annars så åt jag det jag fick tag på när det var möjligt. Att amma gör en också sjukt hungrig och vissa veckor snittade jag 400 g choklad i veckan. Och tro mig, det är inte så mycket om man frågar ammande kvinnor.

Att börja träna är inte heller så lätt. Bebis är som sagt fastklistrad på bröstet nästan dygnet runt. Dessutom ska en kropp som genomgått en förlossning läka. Det blir ett stort sår där moderkakan suttit och man blöder 6-8 veckor efteråt. Väljer en att amma eller har en bebis som vägrar flaska och napp (det finns sådana) så kan det vara svårt att lämna hemmet första tiden.

Det kan bli en del promenader, om man har en bebis som gillar vagnen. Vår bebis somnade så fort vi kom ut ur lägenheten (skrek när vi la ner henne) i början men vid 3 mån så hatade hon vagnen. Detta höll i sig i 1-2 månader, och hundpromenaderna blev med henne i sjal eller sele.

Samtidigt finns det kvinnor vars kroppar läker snabbare. Som kanske väljer att inte amma och därmed blir mer fri från bebis eller som har nära och kära som har stor möjlighet att hjälpa till, eller en bebis som kan vara nöjd med att ligga på golvet och titta på när mamman träna. Att en är snabbt tillbaka i gymmet eller att en tappat gravidkilona visas gärna upp på sociala medier. När kroppen har återställt sig snabbt så verkar det vara bra, bättre än de kroppar som fortfarande vittnar om det fantastiska den gjort. Det är bra om magen försvinner snabbt eller om man slapp bristningar. En kvinna som inte har några tecken på att hon varit gravid är bättre än en kvinna med bristningar och gravidkilon kvar – eller? En kvinna som har förutsättningar att träna ett par månader efter förlossningen är duktigare än den som inte kan/vill?

Hell NO!

Kroppen är inte ett kvitto på hur bra du är. En kropp är en kropp med olika komponenter, och är inte kopplat till ditt värde. Muskler är inte värt mer än fett, mjuka magar är inte värda mindre än hårda magar. En mage är en mage. I en mammamage har det legat en bebis och det är fantastiskt oavsett hur magen ser ut. Den är bra oavsett; mjuk/hård, tigererad/blank, stor/liten, snittad/osnittad.

Träning och hälsosam mat är bra för kroppen och hälsan, men en kropp blir inte mindre värd om den är närd av choklad och Netflix.

Något som är bra är att inläggen på sociala medier har breddats en del senaste tiden. Det är fler och fler kvinnor som vågar visa tigererade, snittade, mjuka magar i olika storlekar. Det är bra, världen måste få se att vi kan se olika ut och vi är lika mycket värda oavsett.

(Obs! Kommentarer som ”men det är ohälsosamt med övervikt” undanbedes. Jag har stor kunskap om risk för ohälsa kopplat till övervikt och fetma. Även om en utsätter sig för en riskfaktor – rökning, sol, övervikt, snus, alkohol, äta kött/chark, inte äta fisk/grönsaker osv – så är en inte mindre värd.)

Lämna en kommentar